Mere grønt i hverdagen

spagetti

Hvordan får vi mere grønt ind i hverdagens mad? 

I dette indlæg vil jeg gerne give jer lidt forslag til hvordan i får flere grøntsager ind i jeres hverdag, uden i skal gøre så meget ekstra for det. Hvis i kigger på mine opskrifter, er der mange gemte grøntsager i dem. Det gøre at mange ‘grøntsagshader’ måske spiser maden, uden at brokke sig 😉  Har fået en del feedback fra kvinder, som har en mand og børn, som hader grøntsager, men de har haft succes med mine opskrifter.

Gem dine grøntsager i:

  • Kødsauce. Riv og hak grøntsagerne fint, grøntsagerne giver og så en masse lækker smag til din kødsauce.
  • Glutenfri ‘æggebrød’ f.eks. som mine broccolitoast, blomkåls club sandwich, blomkåls pizza og pølsehorn. Kun fantasien sætter grænser, prøv dig frem.
  • Lav grøntsags spagetti ud af knoldselleri, squash, gulerødder, pastinak, rødbede osv. igen kun fantasien sætter grænser.
  • Når du laver saucer eller suppe, så prop dem med grøntsager. Min Græskarsuppe kan f.eks. og så laves som karrysovs til ‘boller i karry’ bare tilsæt lidt mere karry.
  • Lav dip til dine grøntsags stænger, ud af grøntsager, f.eks. guacamole, hummus med rødbede, aubergine, squash, gulerødder eller ærtemos med hvidløg.
  • Brug squash, sød kartoffel, aubergine eller græskar i din lasagne, istedet for lasagneplader.
  • Lav broccoli eller blomkåls ris til dine sauceretter.
  • Lav en lækker salat til alle dine aftensmad retter, og lav gerne ekstra, så der er til madpakken næste dag.
  • Lav pommes fritter ud af: sød kartoffel, pastinakker, gulerødder, knoldselleri, rødbeder, bønner, broccoli eller blomkål. Skære det ud og vend det i lidt olie og salt og bag dem i ovnen. Så lækkert.
  • Hvis du laver kødsovs, så put det i et 1/2 bagt græskar i stedet for, at spise det med pasta eller ris.
  • Svits lidt kål på en pande sammen med lidt olie og salt. Kål er så lækkert når det bliver tilberedt.
  • Lav kålchips i ovnen og brug dem som en aftensnack med en grøntsagsdip. Istedet for chips og dip.

groentsagspommes

Håber i kan bruge disse ideer.

Der er ihvertfald en masse muligheder for at få mere grønt ind i din hverdag.

Skal i til og spise mere grønt?