Madplan uge 9 - med indkøbsliste.

Mere grønt i hverdagen

spagetti

Hvordan får vi mere grønt ind i hverdagens mad? 

I dette indlæg vil jeg gerne give jer lidt forslag til hvordan i får flere grøntsager ind i jeres hverdag, uden i skal gøre så meget ekstra for det. Hvis i kigger på mine opskrifter, er der mange gemte grøntsager i dem. Det gøre at mange ‘grøntsagshader’ måske spiser maden, uden at brokke sig 😉  Har fået en del feedback fra kvinder, som har en mand og børn, som hader grøntsager, men de har haft succes med mine opskrifter.

Gem dine grøntsager i:

  • Kødsauce. Riv og hak grøntsagerne fint, grøntsagerne giver og så en masse lækker smag til din kødsauce.
  • Glutenfri ‘æggebrød’ f.eks. som mine broccolitoast, blomkåls club sandwich, blomkåls pizza og pølsehorn. Kun fantasien sætter grænser, prøv dig frem.
  • Lav grøntsags spagetti ud af knoldselleri, squash, gulerødder, pastinak, rødbede osv. igen kun fantasien sætter grænser.
  • Når du laver saucer eller suppe, så prop dem med grøntsager. Min Græskarsuppe kan f.eks. og så laves som karrysovs til ‘boller i karry’ bare tilsæt lidt mere karry.
  • Lav dip til dine grøntsags stænger, ud af grøntsager, f.eks. guacamole, hummus med rødbede, aubergine, squash, gulerødder eller ærtemos med hvidløg.
  • Brug squash, sød kartoffel, aubergine eller græskar i din lasagne, istedet for lasagneplader.
  • Lav broccoli eller blomkåls ris til dine sauceretter.
  • Lav en lækker salat til alle dine aftensmad retter, og lav gerne ekstra, så der er til madpakken næste dag.
  • Lav pommes fritter ud af: sød kartoffel, pastinakker, gulerødder, knoldselleri, rødbeder, bønner, broccoli eller blomkål. Skære det ud og vend det i lidt olie og salt og bag dem i ovnen. Så lækkert.
  • Hvis du laver kødsovs, så put det i et 1/2 bagt græskar i stedet for, at spise det med pasta eller ris.
  • Svits lidt kål på en pande sammen med lidt olie og salt. Kål er så lækkert når det bliver tilberedt.
  • Lav kålchips i ovnen og brug dem som en aftensnack med en grøntsagsdip. Istedet for chips og dip.

groentsagspommes

Håber i kan bruge disse ideer.

Der er ihvertfald en masse muligheder for at få mere grønt ind i din hverdag.

Skal i til og spise mere grønt? 

 

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Madplan uge 9 - med indkøbsliste.